donderdag 8 augustus 2013

Barcelona, una ciutat al meu cor

Afgelopen weekend ging ik op citytrip naar Barcelona met de mama en de zus.
Met een 100% Barcelona in de hand trokken we erop uit.
Ramblas, Boqueria (overdekte markt met superveel fruit, groenten, verse vis, ....), het strand, Sagrada Família, Park Guëll,... Stuk voor stuk mooie plekjes in een prachtige stad :)
Natuurlijk hoort lekker eten en drinken ook bij een reisje!
Je hebt van die toeristen die van Mc Donalds via KFC naar het Hardrock-café gaan, maar dat zegt ons niets. Wij zijn meer voor de speciale, kleine originele adresjes!


Op voorhand had ik gelukkig al ontdekt dat mijn allergie voor citrus en tomaat "voorbij" is.
Een jaar lang hardnekkig mijn dieet aanpassen wierp dus zijn vruchten af.
En gelukkig maar! Want dat betekende dat ik mee kon drinken van de sangria en de 'cerveza con limon' :D
Alleen melk blijft dus op de 'Verboden lijst', en daar had ik nu eerlijk gezegd wel schrik voor.
Tapas met verschillende soorten kaas, omelet met melk/kaas, koffie zonder melk (en vaak kennen ze in andere landen geen gewone koffie zoals wij hem kennen, maar alleen espresso's of cappucino's)...
Maar al bij al viel het goed mee!
Op café bestelde ik 'cafè americano', in feite een grote zwarte koffie. En op enkele adresjes heb ik zelfs soja-melk op de kaart zien staan.
Horchata (een typisch Spaans drankje op basis van amandelen) is ook een lekker verfrissing en zuivelvrij :)
En bij het wandelen door de stad kwamen we een ijsjeszaak tegen waar ze 3 smaken ijs verkochten, bereid met soja- of rijstmelk, dus geschikt voor mensen met melkallergie. Je kan begrijpen dat ik een gelukkig mens was toen ik ook een ijsje kon eten en me voor een keer niet uitgesloten hoefde te voelen terwijl de rest wel ijs aten ;-)
Bij Juicy Jones aten we pannekoekjes met banaan en chocolade en een muffin met fruit voor ontbijt en warme broodjes (met onder andere hummus, pesto, guacamole, ...) voor avondeten. Volledig vegan :)
Tijdens het wandelen kwamen we nog een gelijkaardig adresje tegen, 'Veggie garden', maar wegens tijdgebrek zijn we daar niet meer geraakt...
Bij La Paradeta kies je je vis in de toog, je kiest je bereidingswijze, een salade en wat brood erbij en je kan je buikje vol eten met superverse heerlijke vis (calamares, gamba's,....) tegen een klein prijsje. Een dergelijk restaurant in België en je zou je waarschijnlijk arm betalen aan de hoeveelheden die daar over de toog gaan :-D Echt een aanrader dus!
Op de laatste dag aten we bij Maoz, een keten van vegetarische falafel-restaurants. Je bestelt een broodje, salade, of een menu (broodje + frietjes + drankje) en je mag gaan blijven bijhalen van het buffet met salades. Kikkererwten, gegrilde paprika's, worteltjes met lekkere kruiden, olijven, zongedroogde tomaten,... Heb je zin in veel en snel eten, dan ben je hier op je plaats, want hier krijg je echt waar voor je geld!
Verder nog wat tapas, een goede paëlla, verse fruitsla uit de Boqueria en dan heb ik de voornaamste maaltijden opgesomd.

De meeste typische Spaanse gerechten zijn dus de revue gepasseerd, alleen voor churros hadden we geen tijd meer.
Dus dat is het eerstvolgende recept dat ik uittest: lekkere Spaanse churros! :-)

Waar ga/ging jij deze zomer op vakantie? En welke lokale gerechten at je daar die zeker de moeite waren? Of kwam je lekkere desserts tegen, die je graag zelf eens zou maken?
Laat het me dan zeker weten, misschien heb ik er nog een receptje voor klaarstaan dat ik allang wil uittesten en kan ik jullie er blij mee maken! :-)

Hasta luego!

Lots of smikkel-love,

Djoelie


PS: Zus trok ook (veeeel) foto's, maar jammergenoeg is haar laptop binnen voor herstelling en heeft ze blok, dus heeft ze nog geen tijd om ze te bewerken. Daardoor kan ik dus geen foto's tonen van al het eten in Barcelona... Maar geloof me, het was mooi en lekker! :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>