maandag 7 juli 2014

Back in action

3, 2, 1, ... START!

Na een lange rustpauze, blaas ik Djoelie's smikkeltjes nieuw leven in!

Velen onder jullie weten het al, maar het voorbije academiejaar hield ik me bezig met een bijkomende opleiding, namelijk de BaNaBa Internationale Samenwerking aan de KHLeuven. Dat betekent 2 maanden voorbereidende lessen (kaders aanreiken voor ontwikkelingssamenwerking, hoe intercultureel werken, hoe omgaan met cultuurshock, projectmanagement,...) en vervolgens 6 maanden stage in het Zuiden om te wonen en werken zoals de lokale bevolking. De opleiding is gericht op 60 studenten, allemaal met een verschillende vooropleiding, die worden uitgezonden naar 7 landen in het Zuiden (India, Sri Lanka, Benin, Kameroen, Senegal, Brazilië en Nicaragua).


Een biofilter, om water van douche en afwas te
filteren opdat het zuiver genoeg is om de
groentetuin te bewateren
Ik trok als Bio-Ingenieur naar Nicaragua en werkte als vrijwilliger voor CANTERA, een grote humanitaire Nicaraguaanse non-profit ngo met een geweldige missie. Ze streven naar een eerlijkere, meer duurzame en juiste samenleving en doen dit door op verschillende vlakken (kinderen, jongeren, landelijke gemeenschappen, ...) te werken. Meer specifiek draaide ik mee met de rurale groep. Daardoor werkte ik bijna dagelijks in landelijke gemeenschappen nabij de hoofdstad, Managua, waar men vaak niet beschikt over een waterleidingennet of elektriciteit. Met een bepaald project ondersteunen we de bewoners dan ook om hun eigen voedselzekerheid te verbeteren door het aanleggen van een groentetuintje. We geven hen daarbij technische ondersteuning over het zaaien/aanplanten, onderhouden en oogsten van verschillende soorten groenten en fruit, leren hen biologische bemestingsmethoden aan en installeren speciale irrigatiesystemen voor het spaarzaam omgaan met water.


Nele en ik, klaar om een grote lading vruchtendrankjes te bereiden!

Als ik niet op kantoor of in de gemeenschappen was voor dit project, was ik te vinden in een experimentele boerderij. Daar worden speciale land- en tuinbouwtechnieken ontwikkeld, getest en voorgesteld aan geïnteresseerden. Ook bevindt zich daar een speciale ruimte voor de verwerking van fruit. Enerzijds een grote droogoven, om kruiden en fruit te drogen. Anderzijds een installatie voor de productie van fruitazijnen. Daarnaast ontwikkelde ik hier ook een proces om vruchtendrankjes te bereiden om vervolgens uit te delen aan kinderen op evenementen die door CANTERA worden georganiseerd.


Imker Djoelie :-)




En tot slot had ik het plezier om te leren 'imker spelen'! Helpen bij het voeden van de bijen, bijenkorven nakijken en honing oogsten behoren sindsdien tot mijn interesses. En indien mogelijk wil ik er hier in België meer voortgaan, dus als iemand een imker kent/is die een extra paar helpende handen weet te appreciëren, let me know :-)






Een stukje van mijn gastgezin toen ze me kwamen uitzwaaien op de luchthaven

Wanneer ik niet aan het werk was, woonde ik bij mijn gastgezin in Managua. Zij zijn nu mijn hele grote, beetje zotte, ontzettende gastvrije en lieve 2e familie. Om te overleven bereiden en verkopen zij eten, dus van hen kreeg ik de kans wat te leren over de Nicaraguaanse keuken (al is die niet zo uitgebreid en gevarieerd als je van andere Latijns-Amerikaanse landen zoals Mexico gewoon bent...). Ook kon ik hun smaakpapillen plezieren met enkele van mijn smikkeltjes, enerzijds kookte ik pasta-gerechten en anderzijds bakte ik chocoladecake (met échte Belgische chocolade!) en een tropische variant op de typisch Belgische appelcrumble: ananascrumble met kaneel.


Dit blogje richt zich vooral op zoete lekkernijen en aangezien ze in Nicaragua niet zo zot zijn van desserts, leerde ik er niet echt zo'n recepten. Maar als jullie geïnteresseerd zijn in receptjes van tortilla's, gallo pinto (het typische rijst-en-bonen gerecht) of bakbananen, wil ik ze hier gerust plaatsen. Geef dan maar een gil! Of wat efficiënter: plaats een opmerking hieronder ;-)

Ik heb sinds thuiskomst al wat gebakken, maar wegens een drukke schoolwerk-agenda (101 deadlines met opdrachten, examens en bachelorproef) kon ik ze dus nog niet op internet plaatsen. Nu de vakantie begonnen is, heb ik weer tijd en kruip ik dus weer in de pen om mijn receptjes te delen met jullie.

Ik heb jullie (en het bakken!) gemist, hopelijk jullie mij ook (een beetje?). Dan kunnen we nu samen weer de keuken in duiken en de oven zijn werk laten doen :-)

Lots of smikkel-love,

Djoelie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>