woensdag 1 oktober 2014

Vegan Challenge

Wie onder jullie heeft al gehoord van de Vegan Challenge?



Het is een initiatief waarbij je word uitgedaagd om 30 dagen lang een veganistische lifestyle aan te nemen. Dat is een beetje als vegetarisch eten, maar nog net een stapje verder. Want kortweg eet een veganist geen vlees/vis/schaaldieren, geen dierlijke melk (en melkproducten), geen eieren, geen honing of andere producten met dierlijke ingrediƫnten of van dierlijke oorsprong. Ook in andere gebruiksartikelen (kleding, schoonheidsproducten,...) worden geen dierlijke producten gebruikt.

Er bestaan vele motieven om over te gaan tot een vegan manier van leven: dierenleed tegengaan, het milieu ontlasten of je eigen gezondheid zijn de voornaamste.
Persoonlijk denk ik dat ik het zelf niet voor eeuwig zou kunnen volhouden (een eitje van tijd tot tijd, vooral in alle baksels hier op mijn blogje, wat honing die ik in Nicaragua oogstte,... het is toch allemaal lekker he!). Maar ik ga niet snel een uitdaging uit de weg, dus wil ik proberen deze maand veganistisch te koken en bakken!!!

True, voor mij is de stap al wat kleiner... Want ik eet sinds jaar en dag al geen vlees meer, af en toe wel nog wat vis of schaaldieren, en sinds enkele jaren ben ik allergisch aan dierlijke melk. Dus ik weet al bijna niet meer wat ik ga missen (mama durft de uitdaging bvb niet aangaan, omdat ze haar bokes met kaas niet zou kunnen missen). Maar toch! Onbewust grijp ook ik vaak terug naar niet-vegan producten: mayonaise bij de frietjes, thee met honing tegen de keelpijn, vegetarische vleesvervangers (velen bevatten kippenei-eiwit!),.. Dus ook voor mij worden deze 30 dagen een uitdaging, en vooral een test van mijn creativiteit, want ik ben niet van plan mijn bakken op te geven :-)

Ik heb nog heel veel receptjes klaarstaan voor jullie, de meesten zijn echter niet-vegan. Tussen op vakantie gaan, solliciteren en een gecrashte computer door, vond ik geen tijd om mijn foto's te bewerken of blogberichten te schrijven. Ik probeer er dus zo snel mogelijk werk van te maken, maar deze maand zal ik alleen veganistische receptjes posten. De rest volgt later wel :-)

Doe jij mee aan de Vegan Challenge? Of ben je al langer vegan? Of zou je het van je leven niet aankunnen? Ik hoor het graag! :-)
Ook tips en lekkere receptjes zijn zeker welkom, ik probeer ze graag uit!

Lots of smikkel-love,

Djoelie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>