zaterdag 8 november 2014

RECEPT: Pompoenpasta

In mijn ogen is boter iets vettig en ongezond, maar in Amerika kennen ze ook een andere invulling van het woord: namelijk een soort van moes.
Zo kwam ik regelmatig receptjes tegen van 'apple butter', 'cookie butter' (hier beter bekend als speculoospasta) en 'pumpkin butter'.
Het gaat hierbij steevast om smeerpasta voor op toast, boterham, beschuit,...
Afhankelijk van de ingrediënten en verhoudingen kan het zelfs nog gezond zijn :-)
Mama kreeg onlangs een zoete pompoen, dus leek me dat hét moment om eens pompoenpasta te maken.
Ikzelf stond er eerst nogal sceptisch tegenover, pompoen is een groente en dus helemaal niet bedoeld om zoete dingen mee te maken. Daarom had ik maar een klein potje gemaakt om het eens uit te proberen, maar ik wou dat ik er meer van gemaakt had, want het was snel op :-)
Gelukkig maakte 1 pompoen behoorlijk veel pompoenpuree, die ik invroor, dus binnenkort maak ik me nog eens een portie van die lekkere pompoenpasta!

INGREDIËNTEN:

1 kopje pompoenpuree (klik hier voor het recept)
2 el kandijsuiker
Sap van 1 limoen
Snufje kaneelpoeder
Snufje nootmuskaat
Snufje zout
Scheutje vanille-extract
1 tl schenkstroop (ik gebruikte de vloeibare variant van Luikse stroop, maple syrup of agavesiroop doen het ook)

Voeg pompoenpuree, schenkstroop suiker en kruiden samen in een blender en pureer tot ze goed gemengd zijn.
Breng in een steelpannetje aan de kook en laat wat indikken.
Het spat nogal fel, dus ik raad aan om een deksel op het pannetje te zetten en deze open te houden met een houten spatel of lepel.
Wanneer de pap genoeg is ingedikt voor jou, draai het vuur dan uit, meng de vanille erdoor en laat wat afkoelen.
Wanneer de pap is afgekoeld meng je er het limoensap door, schep de pompoenpasta in een propere confituurpot en bewaar tot 2 weken in de koelkast.
Lekker op een geroosterde boterham met wat soja-boter of pindakaas.



Lots of smikkel-love,

Djoelie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>