vrijdag 30 december 2016

RECEPT: Bokkenpootjes

De eindejaarsfeesten... Een gezellige periode met familie en vrienden, gevuld met heerlijk eten, veel drinken, pakjes en andere tradities.
Jammergenoeg veranderde onze traditie een beetje dit jaar.
Doordat wij te gast waren op Kerstavond, ipv gastvrouwen te zijn, moest ik geen dessert voorzien.
Ja hoor, voor mij een echte trieste zaak!
Maar gelukkig, mocht ik toch nog iets maken voor bij de koffie :)
Niet lang voor Kerst zagen we bokkenpootjes liggen in de winkel en dat deed dat mij eraan denken dat ik dit ooit al gemaakt had. Bovendien waren die toen 'vies lekker'.
De keuze was dus snel gemaakt en we maakten bokkenpootjes voor bij de koffie, na het dessert!



INGREDIËNTEN:

125 ml eiwit (ongeveer 4 eiwitten, maar meet het zeker af!)
65 g fijne suiker
65 g amandelpoeder
65 g bloemsuiker
80 g amandelschilfers
200 g pure chocolade
1 brikje Soja opkloproom (250 ml)
1 el oploskoffie

Verwarm de oven voor op 170°C en leg bakpapier op 2 bakplaten.
Zet ook 2 spuitzakken met ronde spuitmond klaar om gevuld te worden.

Klop het eiwit met de fijne suiker tot stijve pieken.
Meng amandelpoeder en bloemsuiker tot broyage en zeef dit bij het opgeklopte eiwit.
Spatel er voorzichtig onder en giet het mengsel dan in de spuitzak.
Spuit koekjes van ongeveer 7 cm op de bakplaat en laat telkens een dikke cm plaats tussen de verschillende koekjes.
Bestrooi met de amandelschilfers en schuif de oven in.
Bak de koekjes gedurende 15-20 minuten.

Smelt de chocolade 'au bain marie' terwijl je de koekjes laat afkoelen.
Dompel vervolgens de koekjes aan 1 uiteinde in de chocolade.
Leg ze op bakpapier om te laten afkoelen.

Klop ondertussen de slagroom met de koffiepoeder tot het stevig is en giet in de 2e spuitzak.
Spuit een rijkelijke laag slagroom op 1 koekje en leg er een ander op.
Zien ze er te lekker uit, dan kan je ze nu al naar binnen werken, maar als je ze eventjes in de frigo laat opstijven, zijn ze zeker ook nog heerlijk.

Geniet ervan!


Lots of smikkel-love,

Djoelie





4 opmerkingen:

  1. Dit is één van mijn lievelingsnagerechten, ik ga het zeker een keer zelf proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Diana,

      Zeker eens doen.
      Ik hoor nadien graag wat je ervan denkt!

      Verwijderen
  2. Ik heb de bokkenpootjes uitgeprobeerd, ze waren goed gelukt en heel lekker, zeker een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk om horen dat ze in de smaak vielen! :)

      Verwijderen

>