zaterdag 29 september 2012

Kan je zelf nutella maken?

Geen melk.
Dat betekent dus geen evenwichtig ontbijt zoals Nutella® het voorstelt...
Maar dat kan tsjans soms echt smaken, zo'n boke me choco!

Dus ging ik op zoek naar een recept voor homemade nutella.
Ik vond er heeeel veel verschillende, maar uiteindelijk ging ik voor deze.
Lijkt op zich gemakkelijk en snel en vooral lekker.
MAARRR.. In de winkel vonden we geen gepelde hazelnoten, dus kon ik eerst aan de slag met het ontvliezen van mijn hazelnoten.
Als avondeten had ik bobotie gemaakt (een superlekker Zuid-Afrikaans smikkeltje) dus was de oven toch al heet.
Tijdens het eten, legde ik dan een bakplaat vol met nootjes en roosterde ze 10min op 200°C.
Af en toe omdraaien zodat ze niet helemaal zwart werden aan 1 kant en dan wat laten afkoelen.

Als je dan een handjevol nootjes neemt en met je 2 handen tegen elkaar wrijft, vallen de velletjes er zo vanaf.
Met een ruwe handdoek of prullen met je nagels lukt ook natuurlijk :-)
Een klein uurtje later had ik eindelijk blanke hazelnoten.
En je blijft achter met een hele hoop vellekes. Doet me wel wat denken aan gevallen bladeren in de herfst...

Deze gooide ik in de foodprocessor en liet ze malen.
In het begin denk je 'dit komt noooooit goed!' omdat ze precies alleen maar grof gemalen raken.
Als je een paar minuten volhoudt, beginnen de nootjes te vermalen.
Maar dan heb je in feite nog maar een hazelnotenpoeder.
Laat de foodprocessor nog even zijn werk doen en door de wrijving en de warmte gaat de olie uit de nootjes komen. Dat is wanneer je een hazelnootpasta krijgt.
Mijn foodprocessor kreeg de nootjes niet heel fijn gemalen, dus er zitten nog kleine stukjes in.
Maar eigenlijk maakt dat het nog lekkerder, want je krijgt crunchy chocopasta! :-)
Verder chocolade in stukjes breken.
Melk met suiker aan de kook brengen en over de chocolade gieten.
Mengen tot de chocolade volledig gesmolten is en dan de hazelnoot pasta toevoegen.
Voor het gemak gooide ik mijn gesmolten chocolade bij in de foodprocessor om het zo te vermengen met de hazelnoten.

Uiteindelijk vond ik het nog veel te bitter, 25g is wel wat weinig suiker en misschien heb ik mijn hazelnoten gewoon te hard geroosterd... :-)
Ik heb dus nog extra suiker toegevoegd tot zo'n 50g. Voor de smaak deed ik er ook nog 2 pakjes vanillesuiker bij.
En om zeker te zijn dat de chocopasta zou opstijven deed ik er nog een paar eetlepels kokosolie bij.
Die maakten het geheel gladder en minder bitter, dus nóg beter ;-)

Ik haalde een paar confituurpotjes uit de kelder, overgoot ze met kokend water om ze wat te steriliseren en vulde ze met mijn Nutella.
Nu staan ze op te stijven in de koelkast. Spannend!!

Ik kan al niet wachten tot ik mag opstaan en een boke me choco mag eten voor ontbijt! ^^


Lots of smikkel-love,

Djoelie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>