zaterdag 29 september 2012

RECEPT: Chocolade-pecannoten muffins

Ik heb al veel te lang niet gebakken. Oke, het is pas 2 weken geleden dat ik een heel weekend bezig ben geweest met mijn reuze-cupcake en volgende week mag ik (moet ik eigenlijk...) weer 2 volle dagen cake bakken voor mijn thesis. (Jawel, zeer toepasselijk gaat mijn thesis over cake, zodat ik me het komende jaar volledig op cake mag storten :-D )
Maar toch, ik moest dringend bakken dit weekend!

Ik vond vandaag in de winkel deze mooie gouden en zilveren muffin-vormpjes...




...dus muffins zouden het worden :-)

Ik wou proberen om er eens van die goede, dikke te maken. Zoals die dat je koopt, met een 'muffin top' zoals dat noemt.
Meestal zijn mijn cakejes maar plat zodat ik ze eventueel nog goed kan versieren met rolfondant.
Maar zeg nu zelf, die dikke zien er toch smakelijker uit!
Chocolade en noten vind ik een winning combo, dus hier mijn recept voor muffins met zwarte chocolade en pecannoten.

INGREDIËNTEN:


265g zelfrijzende bloem
4 el gewone tarwebloem
1/2 tl bakpoeder
4 el cacaopoeder
150g sojaboter
165g kandijsuiker
170ml soja-melk (ik gebruikte er met een vanille-smaakje, natuur smaak kan zeker ook)
2 eieren
100g pecannoten, fijngehakt en enkele hele om te decoreren
145g pure chocolade, fijngehakt

Verwarm de oven voor op 200°C en zet een cupcake-bakblik klaar, ingevet met boter of bedekt met muffin-vormpjes.
Zeef bloem, bakpoeder en cacaopoeder in een grote mengkom.
Smelt boter en suiker in een steelpannetje op een laag vuur tot de suiker is opgelost.
Meng melk en eieren in een apart kommetje.
Meng de chocolade en noten bij het bloemmengsel en maak er een putje in.
Giet het melk- en het botermengsel in het putje en roer door met een lepel of klopper.
Het moet geen glad beslag worden, er mogen nog wat klonters in zitten.
Schep het deeg in de vormpjes (TIP: gebruik hiervoor een ijs-tang, dan moet je niet zitten sukkelen met 2 lepels om je deeg juist in het vormpje te krijgen :-) ) tot ze voor driekwart gevuld zijn.
Druk een pecannoot op elke muffin.
Bak de muffins 15 à 18 minuten in de oven gaar, of tot er geen beslag meer blijft hangen aan een breinaald.
Haal ze uit de oven, laat 5 minuten afkoelen in de vorm en laat ze dan verder afkoelen op een rooster.




Dit recept is goed voor 12 grote en een 7-tal kleine muffins.



Lots of smikkel-love!

Djoelie



1 opmerking:

  1. Hello From Volrecepten.be!

    We are a recipe search engine and I would like to invite you to join our site and make your recipes available to many people. If you liked it, you can join through the top blogs on the right of the page.
    Please, contact me if you any question :) at info@volrecepten.be

    BeantwoordenVerwijderen

>