zondag 16 september 2012

RECEPT: Smeuïge 'very chocolatey' chocolade taart

INGREDIËNTEN:


200g zachte sojaboter
200g zwarte chocolade
200g donkerbruine suiker
1tl vanille-extract (of 1 pakje vanille-suiker)
3 eieren
230g zelfrijzende bloem
4el cacaopoeder
120ml sojamelk


Smelt de chocolade au bain-marie.

Klop de boter romig. Voeg suiker en vanille toe en klop goed door tot een luchtig mengsel.

Scheid de eieren en zet de eiwitten apart om later op te kloppen. Voeg de eidooiers toe aan het botermengsel.

Voeg de gesmolten chocolade toe en meng goed door.

Spatel de helft van de gezeefde bloem en cacao erdoor. Meng de helft van de melk eronder.
Doe hetzelfde met de andere helften.

Klop de eiwitten tot stevige pieken en spatel ze voorzichtig onder het chocolademengsel.

Doe het deeg in een ingevette bakvorm en bak 60min op 175°C.
Omdat het een behoorlijke grote hoeveelheid deeg is en ik schrik had voor verbrande korstjes terwijl het binnenste nog niet gaar is, heb ik mijn cakevorm in een pot met kokend water in de oven gezet. Zo gaat het bakken gelijkmatiger en heb je dus minder kans op aanbranden. Het gaar worden duurt dan ook ineens een pak langer, bij mij stond de cake bijna 2uur in de oven..

Het resultaat is een heerlijke, smeuïge chocoladebom! :-)
Ik had de taart gebakken voor de verjaardag van mijn vriendje. Heb de taart 2 maal doorgesneden, er kokosslagroom tussen gedaan, besmeerd met creme beurre en versierd met rolfondant totdat het net een grote cupcake was :-)




















En de jarige mag een hapje nemen van de taart ;-)



























Lots of smikkel-love,

Djoelie



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>