maandag 3 september 2012

Kokosmelk-experiment

Een jaar lang geen melkproducten... Langzaam kwam het besef wat ik dan allemaal niet meer mocht.
Voor melk, room en boter bestonden al langer plantaardige alternatieven. En sinds kort is er ook al opklop-soja-room op de markt.
Maar toch.. Veel dingen zou ik niet meer kunnen eten.
Onder andere een van mijn favoriete smikkeltjes: koude kaastaart. Ja, die met het laagje speculoosjes eronder.


Tot mama een tijdje geleden een tip vond op Vegatopia, website en forum voor en door vegetariërs.
Als je kokosmelk minstens een dag in de koelkast zet, begint het te stollen en stoot het vocht uit en kan je het gemakkelijk opkloppen.
En zo geschiedde, ik moest en zou het uittesten! :-)
Naar de winkel voor een paar brikjes kokosmelk en ze vliegen de frigo in.
De volgende dag doe ik ze open en inderdaad, een dikke witte stevige brok drijft op een waterig kokossapje.

Het vocht heb ik aan de kant gehouden om er de volgende dag pannenkoeken mee te bakken (Yummie!).
De stevige brok klopte ik op met een pakje vanillesuiker en een beetje suiker (totdat het net zoet genoeg is).
Eerst had ik er niet veel vertrouwen in, maar uiteindelijk krijgt het de luchtige consistentie van stevige slagroom met een lekkere kokossmaak. Niet slecht dus! :-)
En het voordeel is dat het langer goed blijft. In tegenstelling tot echte slagroom gaat het niet zo snel lekken. Als je het terug in de koelkast zet, wordt het zelfs heel stevig.

Verder een taartbodem van speculooskruimels, wat confituur erover voor extra smaak en chocoladeschilfers om de zijkant te bedekken en de taart is af!
Geproefd en goedgekeurd!
En een hele wereld van ideeën gaat open, die kokosslagroom is nu al mijn beste vriend :)

Het juiste recept volgt morgen.

Lots of smikkel-love,


Djoelie




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

>